کفپوش های سه بعدی ، با تازه ترین نوع کفپوش های خانگی آشنا شوید

کفپوش و دیوارپوش اجزای مهمی از دکوراسیون داخلی هر خانه‌ای هستند که شاید برای انتخاب و خرید آن‌ها نیاز داشته باشید کمی مطالعه کنید. برای آشنایی با نوع سه بعدی کفپوش‌ها، با این مقاله همراه ما باشید.

کفپوش سه بعدی

کفپوش یکی از وسایل تزئینی منزل به شمار می‌رود که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. کفپوش سه بعدی یکی از جدیدترین مدل‌های کفپوش است که جلوه خاصی به خانه می‌بخشد. کفپوش سه بعدی به طور کلی از سه بخش رزین اپوکسی لایه زیرین، تصویر سه بعدی، و لاک رزین اپوکسی لایه رویی تشکیل شده ست. کفپوش سه بعدی را تصویر سه بعدی در لایه میانی، سه بعدی می‌کند و لایه‌های زیر و رو اپوکسی معمولی هستند که در بسیاری از کفپوش‌ها به کار برده می‌شوند. اپوکسی از ترکیب رزین و هاردنر با نسبت دو به یک تولید و با قرار گرفتن در مجاورت هوا به سرعت خشک و سخت می‌شود.

تاریخچه انواع کفپوش سه بعدی و تصویری

در طی یک دهه گذشته عکس‌ها و پوسترهای جالبی در دکوراسیون خانه مورد استفاده قرار گرفته است که برخی از آن‌ها با انواع کفپوش ‌های سه بعدی آراسته شده‌اند و توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. اما در ارتباط با این نوع کفپوش‌های سه بعدی نظریه‌ها و اختلافات و سوالات ابهام برانگیز زیادی بوده است. گویا اولین شرکت‌هایی که دست به اقدام این تصاویر زده‌اند، دو شرکت ترکیه و دبی بوده که جز اولین مجری‌های سرویس‌دهی این کفپوش‌ها و پوسترهای سه بعدی بوده‌اند.

انواع مدل‌های کفپوش سه بعدی

امروزه در دکوراسیون داخلی خانه، از انواع کفپوش‌های سه بعدی استفاده می‌شود. این کفپوش‌ها در عین زیبایی، جذابیت خانه را بیشتر می‌کنند. ایده‌های زیادی برای طراحی کفپوش سه بعدی وجود دارد. این کفپوش‌ها را می‌توان برای تزئین اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده نمود. کفپوش‌های سه بعدی طرح‌های مختلفی دارند و در طراحی این نوع کفپوش‌ها از رنگ‌های مختلفی استفاده شده که بهتر است رنگ و طرح کفپوش سه بعدی را با توجه به سایر رنگ‌هایی که در طراحی داخلی منزل مورد استفاده قرار گرفته است، انتخاب کنید. در طراحی کفپوش‌های سه بعدی برای قسمت‌های مختلف خانه از طرح‌هایی نظیر شکل حیوانات، امواج دریا، گیاهان، رودخانه و… استفاده می‌شود که هر کدام از این مدل‌های کفپوش‌های سه بعدی جذابیت خاص خودشان را دارند. توجه داشته باشید که اگر طرح و رنگ کفپوش شیک و جذاب باشد، طراحی داخلی متفاوتی در بخش‌های مختلف منزل ایجاد می‌شود.

مزایای استفاده از کفپوش‌های سه بعدی

  1. طول عمر بالا: کفپوش‌های سه بعدی مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر رطوبت می‌توانند برای مدت طولانی مقاوم باشند.
  2. مقاومت در مقابل مواد شیمیایی: پوشش‌های اپوکسی مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی مختلف نظیر مواد قلیایی، اسیدی و مواد شوینده دارند.
  3. ضد آب بودن: این کفپوش‌ها ضد آب هستند و به همین دلیل می‌توان در حمام و سرویس بهداشتی از آن‌ها استفاده کرد.
  4. زیبایی: یکی از مهم‌ترین مزایای کفپوش‌های سه بعدی شکل ظاهری آن‌ها‌ است که در مقایسه با سایر سطوح جذابیت بیشتری دارد. این کفپوش‌ها را می‌توانید در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی اجرا کنید و در این مورد هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد.
  5. تمیزی آسان: نداشتن درز و شکاف در این سطوح باعث می‌شود که تمیز کردن آن‌ها به راحتی انجام شود. ضمنا هیچ گونه باکتری در این سطوح رشد نمی‌کند. سطوح اپوکسی را می‌توان توسط شست‌وشو دهنده‌ها و دستگاه‌هایی نظیر بخار شوی تمیز کرد. از آنجایی که این سطوح مقاومت بالایی دارند، در برابر بخارشوی خراب نمی‌شوند.
  6. سازگار با محیط زیست: این نوع کفپوش‌ها دارای هیچ گونه ترکیب سمی نیستند و به همین دلیل هیچ نوع آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند.
  7. مقاومت بالا: همانطور که گفته شد، این کفپوش‌ها مقاومت بالایی دارند و در برابر رفت‌و‌آمدهای زیاد خراب نمی‌شوند. این موضوع در پایین آوردن هزینه‌های ناشی از ترمیم سطح اهمیت دارد.
  8. ایمنی: کفپوش‌های سه بعدی غیر اشتعال بوده و به دلیل جنس متفاوت خود می‌توانند روشنایی محیط را تامین کنند.

معایب کفپوش سه بعدی

کفپوش‌های سه بعدی در کنار مزایای خود معایبی نیز دارند که باید آن‌ها را درنظر بگیرید. مهم‌ترین معایب کفپوش‌های سه بعدی به شرح زیر است:

  1. نصب و اصلاح سخت: برای نصب و اصلاح کفپوش‌های سه بعدی نیاز به متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای است که در این زمینه اطلاعات و تجربه کافی داشته باشند. معمولا اصلاح این سطوح بین ۵ تا ۶ روز زمان نیاز دارد.
  2. هزینه بالا: معمولا متخصصان زیادی در زمینه نصب کفپوش‌های سه بعدی وجود ندارد و از طرفی تقاضا برای نصب این سطوح بالا است. این موضوع سبب شده است تا هزینه نصب کفپوش‌های سه بعدی افزایش یابد.
  3. سرد بودن کف: کفپوش‌های سه بعدی دارای سطح سردی هستند. بنابراین برای انتخاب محل نصب آن‌ها دقت نمایید.

کاربرد کفپوش‌های سه بعدی

اجرای کفپوش‌های سه بعدی نیاز به تجربه بالا و دقت کافی دارد. کلیه مراحل نصب این کفپوش‌ها باید با صبر زیاد و دقت بالا صورت گیرند تا نتیجه مطلوب را به دست دهند. قبل از اجرای کار باید سطح مورد نظر کاملا صاف و یکدست شود. به طور کلی کفپوش‌های سه بعدی کاملا جامد هستند و چسبندگی فوق‌العاده بالایی به سطح نشان می‌دهند. این موضوع باعث بالا رفتن مقاومت ‌آن‌ها در برابر روغن‌ها، اسیدها و مواد قلیایی مختلف شده است.

نکات مهم در خصوص کفپوش‌های سه بعدی

کفپوش‌های سه بعدی را می‌توان بر روی سطوح مختلفی از جمله سیمان، سنگ و… اجرا نمود اما با کیفیت‌ترین نتیجه را معمولا بر روی سطوح سیمانی که صاف و مسطح شده باشند، قابل مشاهده است. ماده تشکیل دهنده کفپوش‌های سه بعدی قبل از اجرا به شکل مایع است. این کفپوش‌ها پس از اجرا بر روی سطوح به ۲۴ ساعت زمان احتیاج دارند تا خشک شوند. اما بهتر است برای امنیت بیشتر و جلوگیری از تخریب آن چند روز روی آن تردد نکنید تا کاملا خشک شوند. همانطور که متوجه شدید، کفپوش‌های سه بعدی از جمله کفپوش‌های زیبا و باکیفیتی هستند که در مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند. با آگاهی از اصول نگهداری این کفپوش‌ها می‌توانید بهترین سطوح را برای منازل خود داشته باشید.