در هنگام خرید موکت به چه نکاتی توجه کنیم؟

استفاده از موکت در منازل همیشه یکی از انتخاب های اصلی است.موکت می تواند محیطی دلچسب و دنج برای استفاده فراهم سازد. علاوه بر این نگهداری از موکت راحت است، قیمت مناسبی دارد و بسرعت نصب می شود. همچنین موکت‌ها به علت ساختاری که دارند می توانند همانند یک عایق صوتی عمل کنند.امروزه با وجود تعدد کارخانجات تولیدی، انواع زیادی از موکت‌ها با کیفیت های مختلف در بازار موجود هستند که همین مسئله کار انتخاب و خرید را برای مشتری دشوار می‌سازد. توجه به موارد حائز اهمیت در هنگام خرید کمک می کند هم انتخاب خوب و با کیفیتی داشته باشیم و هم هزینه کمتری پرداخت کنیم. با در نظر داشتن چند نکته می توان خرید درست و موفقی داشت.

۱ – دوام موکت
مهمترین مسئله در خرید موکت دوام آن است. دوام موکت به چند مورد بستگی دارد: ضخامت و تراکم، جنس فیبر و نحوه ساخت آن.

– تراکم موکت
تراکم موکت به زیادی رشته های فیبر موکت گفته می شود. هر چه تراکم بیشتر باشد، موکت عمر بیشتری خواهد داشت. هرچه میزان تراکم بیشتر باشد، از نرمی موکت کاسته خواهد شد.البته این مسئله بسته به خواست مشتری دارد که نرمی را به طول عمر و زبری ترجیح بدهد.

– فیبر موکت
فیبر همان بافت اصلی موکت است که انواع آن به شرح زیر هستند:

فیبرهای پشمی:فیبرهای پشمی گران ترین نوع فیبر ها هستند. این نوع فیبرها علاوه بر عمر طولانی و دوستدار طبیعت بودن، نرم هم هستند اما برای داشتن موکت هایی که از این نوع فیبرها تولید می شوند باید قیمت گزافی پرداخت.

فیبرهای نایلونی:بادوام ترین نوع فیبر‌های موکت، فیبرهای نایلونی هستند که هم نرمند و هم تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند. باید توجه داشت که این نوع فیبرها مستعد کثیف شدن هستند اما پاک کردنشان کار ساده‌ای است.

الیاف پلی استری:موکت هایی که از پلی استر ساخته می شوند مزایای فراوانی دارند. از جمله این مزیت ها می توان به قیمت مناسب و نوع ساخت آن و کمتر تکه دار شدن آنها اشاره کرد.

پلی استر رنگ محلول:این پلی استر بخاطر نوع خاص روند تولید، در رنگ های محدود به بازار عرضه می شوند. اما این مسئله نباید موجب دست کم گرفتن آن شود. این موکت علاوه بر قیمت مناسب و ضدلکه بودن ویژگی مقاومت در مقابل اشعه ماورابنفش را دارد. یعنی نور آفتاب نمی تواند رنگ آن را برگرداند.

الیاف پلی استر تریکستا:این نوع پلی استر بهترین نوع از پلی استری است که در ساخت موکت استفاده می شوند. در واقع این پلی استر با ساختار مولکولی خاصی که دارد بیشترین مقاومت در مقابل آلودگی را نشان می‌دهد و از دوام بالایی برخوردار است.

الیاف اولفین:این نوع الیاف از ساده ترین نوع پلاستیک ساخته می‌شود. اولفین بیشترین مقاومت در برابر لکه را دارد اما موکت تولید شده از آن نرم نیست و دوام زیادی ندارد.

۲ – قیمت موکت
می‌توان گفت بودجه قابل پرداخت مهمترین موردی است که باید به هنگام خرید در نظر داشت. معمولاً قیمت در ارتباط مستقیم با کیفیت است، اما همیشه این مسئله مصداق پیدا نمی‌کند. خریداران بیشتر به زیبایی و شیک بودن توجه می کنند تا کیفیت آن. خیلی وقت ها یک موکت گران قیمت بسیار زیبا خریداری می کنید که از مواد بی کیفیت ساخته شده اما چون زیباست کیفیت رافراموش کرده اید و مبلغ گزافی بابت آن پرداخته اید. بهتر است محصولاتی بخرید که تولید کارخانه ‌های خوش نام و صادق هستند که هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت خیالتان راحت باشد.

۳ – نرمی و راحتی موکت
احساسی که در زمان قدم زدن و یا دراز کشیدن روی موکت به شما دست می دهد اهمیت فراوان دارد. تصور کنید که با پای برهنه روی یک موکت نرم، شیک و لوکس قدم می زنید. چه حس خوبی دارد! حسی که موکت به شما می دهد یا نرمی و دنجی است و یا سختی و زبری. البته درست است موکت زبرتر یک عمر برای شما کار می کند اما اگر استفاده از آن لذت بخش نباشد و به قولی زبری آن اذیت تان کند، مطمئناً از آن استفاده نخواهید کرد.

4 – شکل و طرح موکت
یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب و خرید موکت رنگ و شکل آن است.بنابراین برای انتخاب بهتر است به این نکات هم توجه کنید.

فضای اتاق: رنگ های سرد و خنثی کمک می کنند تا اتاق های کوچک بزرگتر به نظر برسند. این درحالی است که رنگ های گرم باعث بسته شدن اتاق و گرم تر بودن آن می شوند.

تاثیر رنگ و طراحی وسایل دیگر در فضا: بهتر است در اتاق های مملو از طرح های شلوغ و پر از وسایل از موکت های تک رنگ استفاده گردد. و وسایل کمتری در آن به چشم می خورند بهتر است بر عکس، از موکت‌هایی با طرح های پر زرق و برق و شلوغ برای اتاق هائی که طرح‌های ساده با وسایل کمتر دارند استفاده نمائید.

برنامه ریزی برای مدت زمان استفاده: اگر قصد دارید در آینده نزدیک خانه را تخلیه کرده و بفروش برسانید بهتر است موکت‌هایی خریداری کنید که رنگ خنثی دارند. این گونه رنگ‌ها تاثیر بهتری بر حس دیداری خریدار خواهد گذاشت.

۵ – کاربرد موکت
موکت تاثیر بسزایی در زیبایی خانه دارد و می تواند چشم انداز طراحی خانه را عوض کند. اگر یک موکت نامناسب برای منزل خریداری کنید، براحتی فضای خانه را بازشتی روبرو می سازید. در زمان انتخاب و خرید موکت باید به تعداد وسایل موجود در اتاق دقت کنید. همچنین به نوع استفاده در جا و یا یک مکان خاص توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید از موکت در جاهای پر رفت و آمد استفاده کنید، بهتر است موکتی با دوام و عمر طولانی انتخاب کنید. اگر می‌ خواهید اتاق خواب را موکت کنید، بهتر است از موکت های که نرم تر هستند استفاده کنید تا حس خوشایندی به افراد القا کنند.

با توجه به این موارد می توان تجربه یک خرید موفق و در عین حال مناسب را داشت.