چند نکته برای از بین بردن لکه شمع

درصورتی‌که فرش یا موکت شما در اثر ذوب شدن شمع در حال سوختن، دچار آسیب شد بلافاصله آن را پاک کنید. لکه‌های مایع شمع که هنوز سفت نشده است را با یک حوله کتان یا دستمال‌کاغذی‌های سفید خشک کنید.هرگز دستمال را روی موکت مالش ندهید، چون باعث می‌شود مواد شمع به داخل فیبر نفوذ کند، فقط سعی کنید آن را خشک نمایید.

راه دیگری نیز برای تمیز کردن لکه شمع از روی فرش یا موکت وجود دارد. در این روش باید یک محلول لکه بر بسازید. برای این منظور چند قطره مایع ظرف‌شویی را با آب مخلوط کنید. حدود یک چهارم قاشق چای‌خوری از آن را به حدودا به یک لیتر آب اضافه نمایید و سپس روی لکه بریزید.

دقت کنید موکت خیلی خیس نشود. در انتها به‌آرامی لکه را پاک و با آب تمیز کنید. مراحل را تا رفع کامل لکه تکرار کنید.

در صورت تغییر رنگ موکت‌های دارای الیاف مصنوعی، لکه احتمالا چسبناک بوده است. آن را با آب گرم شسته، با یک دستمال سفید و تمیز خشک کنید. در مورد لکه موکت‌های پشمی از آب ولرم استفاده کنید. هرگز از آمونیاک یا لکه برهای دارای ترکیبات قلیایی که به بافت موکت آسیب می‌رساند، استفاده نکنید.

موکت‌های دارای الیاف گیاهی مانند کنف، الیاف زبر و سخت دارند که در مقایسه با موکت‌های پشمی و موکت‌های دارای مواد مصنوعی از مقاومت کم‌تری در برابر لکه برخوردار هستند. بعد از برطرف شدن لکه، قسمت خیس شده را سریع با فن یا سشوار و حرارت کم خشک کنید.

شما می‌توانید سوختگی لکه شمع در فرش‌ها و موکت‌های پرزدار را با یک قاشق بتراشید. سپس روی لکه دستمال‌کاغذی یا پارچه سفید گذاشته، با حرارت کم اتو بکشید. زمانی که موم کاملا جذب شد، دستمال را بردارید.

اگر سوختگی فرش شما عمیق باشد باید حتما به رفوگری مراجعه کنید.

منبع : tasvirezendegi.ir